website statistics

نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان

سرطان تجربه ای تلخ و اثر گذار در زندگي هر فردي است كه خانواده ، دوستان و اطرافیان فرد را تحت تاثير قرار مي دهد. ولی نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان چیست ؟

سیاری از پزشكان،ماساژ را درمان مكمل براي بیماران سرطانی و بهبود سلامت روانی و تسکین دردهاي خود مي دانند.تا كنون حدود 1300 بیمار سرطاني با ماساژ توانسته اند علائم سرطان خود را از قبيل درد، خستگی، حالت تهوع، افسردگی و اضطراب و دردهای عصبی مرتبط با داروهای شیمی درمانی مانند تاکسول تا 50 درصد كاهش دهند .

نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان به عنوان ماساژ انکولوژی شناخته می شود و باعث آرام شدن سیستم عصبی می شود.اين نوع ماساژ درمانی موثر برای بیماران سرطانی یا هر فردی با سابقه سرطان (یا سایر بیماری های دژنراتیو) است كه در طول ماساژ به نیازهای فیزیکی، عاطفی و روانی بیماران توجه ويژه اي مي شود.

در كل،همه تکنیک های ماساژ براي بیماران سرطانی مناسب نيست و با خطراتی مانند لنف ادم و شکستگی استخوان و خستگي بدن همراه است به همين دليل نق ماساژ برای مبارزه با سرطان اهميت ويژه اي دارد.

اگر بيمار سرطاني در خانه داريد يا خودتان دچار اين بيماري شديد با مطالعه مطلب زير بهتر مي توانيد پي به معجزه ماساژ براي اين بيماري لاعلاج ببريد.

نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان با رعایت نکات مهم این مقاله

تاثير نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان

در طول ماساژ هورمون های عصبی مانند سروتونین، اکسی توسین و دوپامین ترشح  مي شود كه  سبب كاهش هورمون هایي نظير استرس مانند کورتیزول مي شود. اغلب بیماران سرطاني احساس خوب و کاهش یا قطع درد و كاهش احساس اضطراب یا افسردگی را بعد از ماساژ تجربه كردند.

تحقیقات نشان مي دهد ماساژ کیفیت زندگی افراد سرطاني را مطابق با آمارهاي زير بهبود می بخشد،البته نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود

  • بهبود درد 47%
  • بهبود خستگی 42%
  • بهبود اضطراب 59%
  • بهبود تهوع 51%
  • بهبود افسردگی 48%
  • سایر موارد از جمله تنگی نفس، مشکلات حافظه، خشکی دهان یا اختلال در خواب48٪

فواید و مزاياي نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان

 

برخلاف درمان هاي شدتي نظير شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، ماساژ برای بیماران مبتلا به سرطان مفید و آرامش بخش است.

  • تهوع ناشی از شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان تهاجمی که شایع ترین عوارض آن حالت تهوع و استفراغ است. ماساژ خيلي بهتر از داروهای ضد تهوع به تهوع ناشي از بیماران سرطاني كمك مي كند.

البته استفاده از ماساژ برای کمک به حالت تهوع به معنای کنار گذاشتن داروهای پیشگیری و درمان تهوع  نیست بلکه مكمل انها است.

  • اضطراب و استرس

يكي از ويژگي هاي نق ماساژ برای مبارزه با سرطان كاهش اضطراب و استرس در بیماران سرطانی است .كاهش استرس برای بدن و درمان بیماری هايي نظير سرطان مفيد است.

  • افسردگی/اختلالات خلقی

افسردگی در بيماران سرطاني، غير قابل انكار است.  ماساژ درمانی با كمك به افسردگی و اختلالات خلقی در بیماران سرطانی علائم افسردگی را در آنها كاهش مي دهد.

  • خستگی ناشی از سرطان

يكي از ويژگي هاي نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان ،كاهش خستگي  آزاردهنده است كه سال ها ادامه می یابد.بر اساس برخی تحقیقات جدید، ماساژ درمانی می تواند نقش حیاتی در کاهش خستگی در بیماران سرطانی داشته باشد.

  • کنترل درد

درد شایع ترین و ناتوان کننده ترین علامت در بین بیماران سرطانی است که بسته به نوع و مرحله سرطان متفاوت است .بیش از 50٪ افرادی که تحت درمان سرطان هستند و 90٪ مبتلایان به سرطان پیشرفته درد را تجربه كردند و ماساژ درمانی را نویدبخش کاهش شدت درد، خستگی و اضطراب دانسته اند.معمولا ماساژ میوفاشیال بسیار مناسب برای درمان درد مزمن پس از جراحی سرطان است .

  • پیشگیری از درد نوروپاتیک ناشی از شیمی درمانی

درد نوروپاتی در افرادی که با داروی شیمی درمانی تاکسول (پکلیتاکسل) درمان می شوند، بسيار رایج است .با اين حال، افرادی که قبل از تزریق تاکسول تحت ماساژ قرار گرفتند، درد کمتری را تحمل كردند.

نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان 3

موارد منع نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان

 

بیماران سرطانی باید در صورت موارد زير از ماساژ اجتناب کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • لخته های خون:  ماساژ برای افرادی که ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی دارند،توصيه نمي شود.
  • عفونت: اگر فردی عفونت ،به خصوص تب داشته باشد، نباید از ماساژ درمانی استفاده کند.
  • تعداد گلبول‌های سفید پایین:  اگر لکوپنی شدید داريد، متخصص سرطان‌ شناسی بايد اجازه ماساژ درماني دهد.
  • ترومبوسیتوپنی شدید:  برای افرادی که تعداد پلاکت بسیار پایینی دارند، ماساژ درمانی توصيه نمي شود.
  • لنف ادم:  لنف ادم به معني  ورم بخشی از بدن به دلیل آسیب به غدد لنفاوی است كه به صورت مختلفی از سرطان (به ویژه ملانوما) رخ مي دهد و ماساژ با تجويز پزشك توصيه مي شود.
  • اگر پرتو درماني انجام مي دهيد نبايد تحت ماساژ درماني قرار بگيريد.
سایر روش های جایگزین ماساژ

درمان های جایگزین زیادی برای کاهش علائم و درمان‌های سرطان وجود دارند که عبارتند از:

  • کاهش اضطراب/استرس: موسیقی درمانی، مدیتیشن ، مدیریت استرس و یوگا
  • اختلالات افسردگی/خلق: مدیتیشن، یوگا، ماساژ درمانی و موسیقی درمانی
  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی: طب فشاری و طب سوزنی
  • بهبود کیفیت زندگی در دوران سرطان: مدیتیشن و یوگا

 

سوالات متداول

آیا ماساژ باعث گسترش سرطان می شود؟

ماساژ سرطان را گسترش نمي دهد با اين حال بايد مواظب باشيد، ماساژ نباید مستقیماً روی محل تومور انجام گيرد. علاوه بر این، نوع فشار مورد استفاده در ماساژ مشابه فشار آب در حمام است و باعث پراکندگی سلول‌ها نمی‌شود. با اين حال،هیچ مدرکی وجود ندارد که ماساژ می تواند باعث گسترش سلول های سرطانی شود.

آیا ماساژ برای افراد مبتلا به سرطان بی خطر است؟ 

بله،ماساژ بي خطر براي افراد سرطاني بي خطر است اما به معنای جایگزین درمان هاي پزشكي نيست .

آیا برای انجام ماساژ به اجازه پزشک نیاز است؟ 

در هر صورت بیماران سرطاني همیشه هنگام ماساژ نياز به اجازه پزشك دارند.

نتیجه

پس از حواندن این مقاله ( نقش ماساژ برای مبارزه با سرطان ) می توانیم متوجه ش.یم که ماساژ کاربردها و فواید زیادی در هر مرحله از زندگی فرد دارد به ويژه بيماران سرطاني دارد و بايد در كنار گزينه هاي درماني انجام گيرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *