تاثیر ماساژ بر روی لاغری

تاثیر ماساژ بر روی لاغری يكي از مباحث برانگيز است كه سوال بسياري از ماساژ دوستان است. حتما مي دانيد،یکی از بهترین و موثر ترين اقدامات برای انرژی بخشیدن به بدن و رهایی از یک روز پر استرس و خلاصي از دست و پنچه نرم كردن با مشكلات بيشمار زندگي، ماساژ درماني است. اساس فلسفه ماساژ وارد كردن مقدار فشار معین به بافت‌های بدن است كه علاوه بر فوايد روحي و رواني و بهبود خلق و خو،منجر به تغییرات فیزیولوژیکی و کاهش وزن در بدن  البته در كنار رژیم غذایی و ورزش مي شود .

ماساژ یک راه حل است ؟

اگرچه ماساژ از زمان تمدن اولیه وجود داشته اما افراد زیادی آن را درمانی لوکس می دانند و آشنايي با آن را در زندگي خود بي تاثير مي دانند. اما با وجود مسئله داغ كاهش وزن در جامعه كه در حال حاضر به دغدغه فكري مهمي تبدي شده است، ماساژ درماني به عنوان يك راه حل كاهش وزن طرفداران زيادي به خود جلب كرده است. در اين مقاله تاثیر ماساژ بر روی لاغری را بيشتر براي شما روشن مي كنيم.

تاريخچه ماساژ درماني

شاید فکر کنید ماساژ اختراعي نسبتاً جدید در جوامع غربی است. اما اگر تاریخچه ماساژ را مطالعه كرده باشيد ردپاي تمدن های مصر و چین باستان را خواهيد ديد، باستان شناسان اولین اشاره به ماساژ را از یک متن قديمي چینی دريافتند که مربوط به 2700 قبل از میلاد بود.

همچنین ماساژ در نوشته های رومی به ویژه جالینوس پزشک معروف دیده می شود. در دهه 1800، Per Henrik Ling، پزشک، مربی و ژیمناستیک سوئدی، تکنیک های ماساژ را توسعه داد که اساس ماساژ سوئدی امروزي مي باشد.بعد از اين دوره در طول سال ها، ماساژ روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و از سرگرمی لوکس به شیوه های رایج سلامتی تغییر كرد.

چگونگي تاثیر ماساژ بر روی لاغری

  • كاهش سطح کورتیزول

کورتیزول عامل مهمي در افزایش وزن بدن است،اگر با نقش كوتيزول آشنايي نداريد، كوتيزول هورمونی  كه وقتي استرس مي گيريم ، باعث افزیش اشتها و پرخوري مي شود.دقيقا اينجاست كه نقش ماساژ پر رنگ مي شود .به اين معني كه دريافت ماساژ منظم بهترین راه برای کاهش سطح کورتیزول است .

  • کیفیت خواب بهتر

خواب کم،تولید هورمون های گرسنگی، اشتها و میل به غذاهای چرب و شیرین با کالری بالا را افزایش مي دهد و باعث کاهش متابولیسم و فعالیت های بدنی می شود.اين عارضه به ويژه در افرادي كه با كمبود خواب مواجه هستند،نمود پيدا مي كند. در صورتي كه ،یک جلسه ماساژ با آرام کردن ذهن، کاهش اضطراب و استرس، تحریک هورمون های اندورفین و کاهش درد جسمانی، کیفیت خواب را به میزان قابل توجهی افزایش مي دهد كه تاثير زیادی بر کاهش وزن دارد.

  • افزايش گردش خون

بسياري از دردهاي بدن از جمله پرخوري در اثر كاهش گردش خون اتفاق مي افتد. ماساژ تنها عاملي است كه به افزایش گردش خون، خلاص شدن از شر مواد زائد سمی در بدن و بهبود متابولیسم منجر مي شود.

  • تقويت عضلات

ماساژ به تقویت بدن، به ویژه عضلات و کاهش سفتی و درد عضلات کمک می کند .وقتي عضلات بدن نرم و كاركرد درستي داشته باشند، چربي كمتري مي تواند ذخيره كند،به علاوه اينكه انعطاف‌پذیری بدن و جریان خون را افزایش می دهد.

  • بهبود عملکردهای گوارشی

بر كسي پوشيده نيست كه روده سالم به کاهش وزن کمک می کند. ماساژ با تحریک فعالیت روده، علاوه بر اينكه حرکت روده را بهبود مي بخشد، یبوست و درد شکم را کاهش می دهد.

  • كاهش استرس

استرس عامل هميشگي کاهش سرعت متابولیسم و ​​پرخوری می شود. ماساژ كم كردن ميزان استرس در بدن به کاهش تولید هورمون های گرسنگی کمک و از پرخوری جلوگیری می کند.

  • بهبود هضم غذا

یکی از عوامل مهم کاهش وزن سلامت دستگاه گوارش است همانطور كه مي دانيد دستگاه گوارش سوخت مورد نیاز بدن را تامین می‌کند در بين انواع ماساژ، ماساژ شکم نه تنها هضم غذا را تقویت بلکه یبوست و نفخ شکم را کاهش می دهد.

  • کاهش سلولیت

سلولیت به دلیل چربی جمع شده در زیر پوست ایجاد و به صورت فرورفتگی هاي نازيبا در بدن نمود پيدا مي كند. این مشکلی رایج برای همه افرادی است که وزن کم کرده اند ماساژ درمانی با کاهش سلولیت راه حل موثر براي زيبايي پوست بعد از كاهش وزن است.

  • افزايش متابولیسم

ماساژ با افزايش سرعت متابولیسم بدن باعث سوزاندن بيشتر کالری در بدن مي شود. این كار در نتیجه اندورفین آزاد شده در طول ماساژ رخ مي دهد.

چه نوع ماساژی برای کاهش وزن و لاغري بهتر است؟

  • ماساژ سوئدی

هدف از این نوع متساژ تسکین درد عضلانی، کاهش سفتی عضلات ناشی از فعالیت های معمول روزانه مانند نشستن در دفتر کار یا تمرین هاي بدني زياد است. ماساژ سوئدی برای افرادی که در ناحیه کمر، گردن و شانه و افزایش وزن مشکل دارند بسیار مفید است .

این ماساژ با وارد كردن ضربات متعدد به بدن، ورز دادن، حرکات دایره ای عمیق و حرکات غیرفعال مفاصل به آرامش و بازیابی سطح انرژی بدن كمك مي كند كه منجر به كاهش وزن مي شود.

  • ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی نوعي ماساژ سوئدی است كه با استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون است كه در حین ماساژ، مولکول های اين اسانس ها از طریق پوست جذب می شوند و با تأثیر بر سیستم لیمبیک (منطقه‌ای در مغز که احساسات را كنترل مي كند)، تغییرات مثبتی در متابوليسم بدن و وضعیت ذهنی ایجاد می‌کند.

افرادی که به طور منظم از جلسات رایحه درمانی استفاده می کنند اغلب خواب بهتر و کاهش درد عضلانی دارند كه در نتيجه باحث كاهش وزن مي شود.یک ساعت ماساژ آروماتراپی به مدت 6 هفته به کاهش چشمگیر چربی شکم و دور کمر کمک می کند .

  • ماساژ سنگ داغ

در این ماساژ از سنگ های مخصوص قبل از شروع ماساژ استفاده مي شود،در اين ماساژ به آرامی سنگ ها حرارت داده شده و روی نقاط خاص روی بدن قرار می گیرند. گرمای حاصل از سنگ ها علاوه بر اينكه درد عضلاني را كاهش مي دهد باعث كاهش وزن و عدم تجمع چربي ها در نواحي بدن مي شود.

  • ماساژ لنفاوی

ماساژ تخلیه لنفاوی نوعي ماساژ که شايد در دنیا چندان شناخته شده نیست اما با  تقویت سیستم ایمنی ، بهبود گردش خون و تقویت سیستم عصبی منجر به کاهش کاهش وزن و چربی موضعی در بدن مي شود.

اگر وقت کافی برای ماساژ نداشته باشیم چه؟

اگر سرتان انقدر شلوغ است که فرصت لازم براي ماساژ درمانی نداريد مي توانيد با خريد يك صندلی ماساژ مخصوص، بدن، بازوها و سر ، پشت، گردن و تمام قسمت هاي بدن خود را به موتورهاي قدرتمند ماساژ صندلي ماساژ بسپاريد.