website statistics

انواع بالشت های طبی

بالش ارتوپدی به دلیل پوشش مناسب برای نواحی زیر سر و گردن برای افرادی که مشکلات کمر و گردن دارند بسیار مفید است . این بالش دارای برآمدگی هایی است که برای پوشاندن انحنای گردن طراحی شده اند. افراد مبتلا به گردن درد این نوع بالش را ترجیح می دهند . زیرا این نوع بالش بهتر با ستون فقرات هماهنگ می شود. ممکن است در ابتدا این بالش ها راحت به نظر نرسند، اما وقتی از آنها استفاده می کنید متوجه خواهید شد که راحت هستند.

انتخاب بالشت باید چطور صورت بگیرد

بسته به نحوه خواب و نیاز شما بالش های مختلفی طراحی و ساخته می شود. منحنی های بالشت هاي طبي برای گردن مناسب است و از هستند و برجستگی های آنها برای زانوها مفيد مي باشد. بسته به نیاز خود بايد از بالشت هايي براي پشت گردن زانو و پا و غیره با طرح ها و انواع مختلف استفاده كنيد.

همانطور كه مي دانيد،سلیقه هر فرد بخش مهمی از تصمیمات و انتخاب های اوست.اين در مورد بلالشت نيز صدق مي كند، انتخاب بالشت مناسب تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد. قطعاً اگر روی بالشی بخوابید که دوست دارید و با آن احساس راحتی می کنید باعث می شود راحت تر و بهتر بخوابید. براي انتخاب انواع بالشت مناسب در اين مقاله سعي كرديم شما را براي تصميم گيري بهتر با انواع بالشت هاي طبي آشنا كنيم .

بالش طبي چیست؟

هر فردي که می خواهد بدنش در هنگام خواب حمایت بهتری داشته باشد می تواند از بالشت هاي طبي استفاده کند. بالش های طبي برای قسمت های مختلف بدن مناسب هستند.بالش های معمولی در طراحی بسیار معمولی هستند. آنها مستطیل یا مربع و کرکی هستند. واقعا شکل خاصی ندارند اما بالشت های ارتوپدی طراحي متمايزي دارند و بر اساس دستورالعمل های ارتوپدی طراحی شده اند تا از قرارگیری مناسب بدن اطمینان حاصل شود.بالش ها به طور معمول با الیاف (مانند پنبه) یا فوم ساخته می شوند، اما بالش های طبي از مموري فوم ساخته می شوند. این به این دلیل که مموری فوم یک ماده حساس به حرارت است و شکل قسمتی از بدن را به خود می گیرد که لمس مي شود و دوباره به حالت اوليه خود بر مي گردد.

بالش‌های طبي را بالش‌های درمانی نیز می‌نامند، زیرا برخي از مشكلات خواب را تسکین مي دهد. همچنين بالش های مختلف طبي از کمر درد، زانوهای دردناک، سفت شدن گردن گرفته تا آپنه خواب و خروپف، تعدادی از بیماری ها و اختلالات خواب را با حمایت از قسمت های مختلف بدن جلوگيري مي كند.

انواع بالشت های طبی

  • بالشت کانتور

این نوع بالش با طراحي منحنی خود به منظور هماهنگی با خطوط سر، گردن، ستون فقرات، شانه ها و پشت هنگام خواب یا دراز کشیدن طراحي شده است. بالش دهانه رحم یکی از رایج ترین انواع بالش های طبي است که برای تسکین شرایط مختلف مانند گردن درد، سفتی گردن، کمر و شانه درد، دیسترس تنفسی، خروپف و آپنه خواب مناسب است.

  • بالش گردن

بالش گردن يا همان مسافرتی نیز نامیده می شود، این چیزی است که اغلب در پرواز دیده می شود و استفاده می شود. بالش گردن به شکل نعل اسب است و به گونه ای طراحی شده است که در اطراف گردن قرار می گیرد تا سر را در ساعات طولانی نشستن نگه دارد. این بالش به این دلیل مفید است که وقتی سر شما روی صندلی قرار می گیرد، حمایت لازم را دریافت نمی کند که می تواند منجر به درد گردن و سفت شدن گردن و شانه ها شود.

  • بالش بدن

این یک بالش بلند و منحنی است که برای حمایت از کل بدن طراحی شده است. بالش بدن دارای منحنی هایی است که سر، گردن، شانه ها و پشت را پشتیبانی می کند. بالش بدن می تواند توسط هر کسی که به حمایت بهتری نیاز دارد تا بتواند بخوابد استفاده کند. با این حال، به دلیل حمایتی که ارائه می دهد، برای زنان باردار بسیار توصیه می شود.

  • بالش زانو

بالشت طبي زانو كه بین پاها یا زیر زانو براي حمايت از پاها قرار مي گيرد ،اين بالشت ستون فقرات را صاف نگه مي دارد. بالش زانو نه تنها با تراز کردن ستون فقرات از کمر حمایت می کند، بلکه از اصطکاک بین پاها نیز جلوگیری می کند و اغلب برای تقویت گردش خون در پاها استفاده می شود.

  • بالش کمر

بالشت كمري براي حالت نشسته براي فراهم كردن وضعیت صحیح بدن كاربرد دارد.همچنين هنگام دراز کشیدن، می توان از آن برای بالا بردن پاها یا ماساژ زیر گردن استفاده کرد.

  • بالش گوه ای

همانطور که از نام آن پیداست، این بالش به شکل گوي است و سطح شیبدار آن استراحت هر قسمت از بدن را فراهم می کند. بالش گوي یکی از همه کاره ترین بالش های طبي است و می توان از آن برای هر قسمتی از بدن از طريق ساق پا و زانو یا برای حمایت از سر، گردن و شانه ها در رختخواب استفاده کرد. از آنجایی که بالش گوه ای سر را متمایل نگه می دارد، اغلب برای تسکین ناراحتی های تنفسی، خروپف، یا آپنه خواب یا حتی برای تسکین علائم رفلاکس اسید استفاده می شود.

  • بالشت هاي آپنه خواب

اگر از آپنه انسدادی خواب رنج می برید و از دستگاه فشار راه هوایی (CPAP) استفاده می کنید، بالش های طبي آپنه خواب دارای برش هایی هستند تا لوله ها و طناب های دستگاه CPAP را در خود جای دهند. اين بالشت‌ها،از صاف خوابیدن كه راه‌های هوایی شما را مسدود كند و علائم آپنه را تشدید كند نيز جلوگيري مي كند.

چگونه یک بالش طبي انتخاب کنیم؟

با توجه به انواع مختلف بالش های درمانی، انتخاب درست آنها دشوار است. حتی اگر از هیچ گونه بیماری جسمی یا اختلال خواب رنج نمی‌برید، داشتن یک بالشت طبي در خانه براي سلامتي و کمر درد بسيار مفيد است. اما صرف نظر از هدف خريد، در انتخاب بالشت طبي باید دقت و عوامل خاصی درنظر گرفته شود.

نكات خريد بالشت طبي

  • بودجه

ناگفته نماند که بالشت های طبي گران تر از بالش های معمولی هستند و معمولا در هر رنج قيمتي موجود مي باشند.بنابراين قبل از تصميم گيري به خريد حتما بودجه خود را مشخصی كنيد.

  • وضعیت خواب

بالش های طبي با توجه به موقعیت های مختلف خواب طراحی شده اند. توصیه می شود بالشی را انتخاب کنید که برای موقعیت خواب شما طراحی شده باشد. به عنوان نمونه اگر به حالت پهلو يا پشت و شکم مي خوابيد. بايد بالشتي متناسب با اين موقعيت ها در نظر بگيريد.

  • پشتیبانی

اگر به دلیل هر گونه اختلال خواب یا شرایط جسمی، تصميم به خريد بالشت طبي گرفتيد ،همچنين بايد در نظر داشته باشید که کدام قسمت از بدن شما با بالشت بهبود مي يابد. به عنوان مثال، یک بالشت طبي گردن برای حمایت از گردن و شانه ها طراحی شده است، در حالی که بالش کمری برای حمایت از کمر و پاها مي باشد.

  • بیماری های جسمی

بالشت های طبي به گونه ای طراحی شده اند که از کل یا قسمت های مختلف بدن حمایت کنند. با اين حال، اگر شرایط فیزیکی خاصي دارید، ممكنه نياز به بالشت هاي تخصصی تری داشته باشید. كمك گرفتن از متخصص ارتوپد پيشنهاد مي شود.

  • مواد تشكيل دهنده

هم بالش های معمولی و هم بالش های طبي از مواد مختلفی ساخته می شوند. اما رایج ترین ماده ای که برای ساخت بالش های طبي استفاده می شود مموری فوم است. مموری فوم نه تنها نرم و نگهدارنده است، بلکه حساسیت حرارتی آنها باعث شده براي هر فردي مناسب باشد.لاتکس ماده دیگری است که برای ساخت بالش های طبي استفاده می شود و برای افرادي مناسب که از آلرژی رنج می برند. روکش بیرونی بالشت معمولا از پنبه، ویسکوز یا پلی استر است.

  • سهولت در نظافت

اغلب بالشت هاي معمولي گرد و غبار را جذب می کنند و اگر مرتب تمیز نشوند خيلي زود آلوده و کثیف مي شوند. هنگام خرید بالش طبي، بايد مطمئن شوید که تمیز کردن آن با جاروبرقي و آب آسان باشد.

انواع بالشت هاي طبی و موقعیت های خواب

وضعیت خواب شما استحکام بالش و ارتفاع (ارتفاع) مورد نیاز برای خواب راحت و حفظ تراز ستون فقرات را تعیین می کند. بالش شما نباید آنقدر بلند باشد که گردن شما را به سمت داخل خم کند و همچنین نباید سر و گردن شما را به سمت عقب خم کند.

  • پشت خوابان

افراد پشت خواب به یک بالش متوسط ​​(4 تا 5 اینچ) با سفتي متوسط ​​نیاز دارند تا سر و گردن آنها در راستای ستون فقرات قرار گيرد.

  • سر خوابندگان

سر خوابندگان يعني كساني كه  عادت دارند هنگام خواب به تمام فشار بدن را روي سرشان قراردهند، اين افراد به یک بالش بلند (5 تا 7 اینچی) برای پر کردن شکاف بین سر و تشک خود نیاز دارند.

  • معده خوابان

بالش های سفت و نازک (3 اینچ یا کمتر) برای افرادی که روي شکم می خوابند بهترین هستند زیرا افراد شکم خواب به ارتفاع زیادی نیاز ندارند. شکم‌خواب‌ها همچنین می‌توانند از بالش‌های زیر شیروانی متوسط ​​استفاده کنند و فقط پیشانی خود را روی بالش قرار دهند تا خواب‌آوران بتوانند رو به پایین دراز بکشند و از لکه‌های گردن جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *