website statistics

بايدها و نبايدهاي ماساژ

هنوز هم هستند افراد بسياري كه به معجزه ماساژ اعتقادي ندارند، اين درحالي كه تكنيك هاي ماساژ درماني با سابقه 3000 ساله همواره براي درمان مشکلات مختلف رايج بوده اند.امروزه نيز اولين چيزي كه براي سلامت روان و كاهش استرس و تنش عضلاني،افزايش متابولسيم و دردمفاصل پيشنهاد مي شود،ماساژ است و برای استفاده بهتر بايدها و نبايدهاي ماساژ را باید بدانید .

برای دانستن بايدها و نبايدهاي ماساژ چه چیزی را باید بدانیم

فرقي نمي كند اولين بار است كه ماساژ مي كنيد و چه براي 100 مين بار بايد از انواع ماساژ اطلاع داشته باشيد تا بهتر بتوانيد نوع مناسب بدنتان را انتخاب كنيد. انواع ماساژ درمانی مزایای سلامت ذهنی و جسمی باورنکردنی دارند.تقريبا هر فردي براي پيدا كردن نقطه آرامش در دنياي هرج و مرج امروزي به ماساژ نياز دارد.

امروزه انواع  ماساژهاي مختلف وجود دارند كه انتخاب از بين آنها كار سختي است مخصوصا اگر بخواهيد با انتخاب بهترین نوع ماساژ یک قدم به آرامش نزدیکتر شويد.در اين مقاله به بايدها و نبايدهاي انواع ماساژ كه بايد بدانيد مي پردازيم تا نه تنها از فواید ماساژ بلكه از نوع مناسب آن براي بدن تان آگاهي پيدا كنيد.

چطور نوع ماساژ مناسب را انتخاب كنم؟

قبل از ماساژ، در ابتدا بايد هدف خود از ماساژ را مشخص کنید. به عنوان نمونه آیا به دنبال تسکین درد، تسکین استرس، یا تجربه اي از آرامش و يا به دنبال اهداف فیزیوتراپی هستید؟ بنابراين در ابتدا بايد موضوع را با ماساژگر خود در میان بگذارید تا نوع ماساژ متناسب با شما را پيشنهاد دهد.

به بيان ديگر،انواع مختلف ماساژ به منظور تسكين قسمت هاي مختلف بدن انجام مي شود،مثلا ماساژ ورزشي براي تسکین مشکلات و آسیب‌های عضلانی و ماساژ بافت عمیق براي تقویت آرامش و رفلکسولوژی انجام مي شود،این نوع ماساژ در ورزش و سلامت شغلی رایج است. ماساژ سوئدی شکل رایج تری از ماساژ است که تقريبا براي همه افراد مناسب مي باشد.

انواع ماساژ و فوايد آنها براي افراد مختلف

  • ماساژ سوئدی

این نوع ماساژ  30 تا 90 دقیقه اي که امروزه در سراسر جهان با نام ماساژ کلاسیک بسيار معروف است شامل تکنیک هاي مختلف با عملكردهاي لرزش، ورز دادن قلب، ضربه زدن ریتمیک و حرکات ديگر مي باشد.شهرت اين ماساژ براي رفع کمردرد ،سفتی عضلات و درمان استئوآرتریت مي باشد.

 

 

  • ماساژ بافت عمیق

این نوع ماساژ 60-90 دقیقه اي با شل كردن عضلات عمیق و بافت های همبند بدترين دردها و عدم تعادل بدن را كاهش مي دهد و به طور كلي استرس و اضطراب را كاهش مي دهد.این تکنیک شامل حرکات آهسته و سفت روی پوست با فشار انگشتان است. این کار شما را شل می کند و درد را تسکین می دهد.

  • ماساژ نقطه ماشه ای(Trigger Point Therapy)

اين ماساژ 10 دقیقه تا یک ساعت با هدف قرار دادن نقطه خاصی از بدن كه درد شدید یا خفیف دارد از طریق روش های لغزشی تسكين مي دهد.این نوع ماساژ در حال حاضر با اسکن MRI نیز همراه است تا نواحی درد را با دقت مشخص کند.

  • ماساژ بارداري

همانطور كه مي دانيد،در بارداري بدن متورم و ماهیچه ها سفت می شوند. ماساژ قبل از زایمان با حدود 60 دقيقه زمان روشی مطمئن برای زنان باردار است كه بايد بعد از سه ماهه اول بارداری انجام شود.

  • ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی با هدف به آرامش رساندن بدن شامل تكنيك هاي مختلفي است كه ماهیچه های سفت و مفاصل دردناک را كاهش داده و به بهبود انعطاف پذیری بدن کمک می کند.

  • ماساژ سنگ داغ

ماساژ 45 تا 60 دقیقه اي سنگ داغ بسيار جالب است و ماساژ سوئدی یا کلاسیک از طريق آن سنگ گرم می شود و با فشار معمولی روی مفاصل مختلف بدن علاوه بر اينكه گردش خون را تنظيم مي كند به کاهش استرس و اضطراب کمک مي کند .

  • ماساژ آروماتراپی

اين نوع ماساژ با نام ديگر شفای عاطفی به ذهن كمك مي كند استرس حبس شده در بدن را ازاد كند. اسانس و شمع های معطر در كنار اين ماساژ حس خوشایندی به مغز فرد ماساژ دهنده می دهد.

  • ماساژ رفلکسولوژی

همانطور كه مي دانيد رفلکس های طبیعی بدن از طریق دست و پا کنترل می شود .ماساژ رفلكسولوژي با ماساژ کل بدن و نواحي روی دست ها و پاها دردهاي بدني را كاهش مي دهد.

  • ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یک ماساژ ژاپنی است كه نقطه کانونی آن شفای عاطفی و جسمی است و براي تقویت گیرنده های دوپامین در مغز بسيار موثر است.از حرکات نرم بر روی بدن برای ایجاد آرامش و آرامش استفاده می شود. شیاتسو  با ماساژ کف دست، نوک انگشتان و فشار شست به کاهش سردرد، زخم های عضلانی، تنش و استرس در بدن کمک می کند.

  • ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی یک ماساژ انرژی زا براي ریلکس شدن و آرامش و تمركز ذهن است و به بدن انرژی می دهد تا به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد.

  • ماساژ صندلی

تمرکز اصلی این ماساژ قسمت بالایی بدن است. شانه های شما با یک ضربه محکم با دو طرف گردن ماساژ داده می شود .همچنين با ماساژجمجمه یا قسمت سر با روغن های مختلف جریان خون در مغز تنظیم مي شود و باعث آرامش کامل بالاتنه بدن مي شود.

  • درمان رهاسازی میوفاشیال

گاهی اوقات وقتی بدن ما سفت می شود، در واقع این ماهیچه ها نیستند که درد می کنند، بلکه در واقع بافت های همبند یا فاسیای سفت می شوند. این نوع ماساژ فاسیای ایجاد کننده درد را تجزیه کرا ازبين مي برد.

  • ماساژ درمانی حجامت

این یکی از اولین ماساژهایی است که بشر شناخته است كه به مصر باز می گردد. عمل حجامت بسیار ساده است و به جریان خون در بدن کمک می کند. محل درد تشخیص داده می شود و یک فنجان با وکیوم به مدت 1 یا 2 دقیقه در سطح  بدن باقی می ماند و پس از ظاهر شدن خون در زیر سطح پوست آن را خارج می کنند.

  • ماساژ پا

یک ماساژ آرامش بخش برای پاها

  • ماساژ سر و پوست سر

تحقیقات علمی ژاپنی ثابت کرده است که ماساژ پوست سر می تواند ضخامت مو را افزایش دهد و سردردهاي تنشي را از بين ببرد.

 

امیدواریم که توانسته باشیم شما را با بايدها و نبايدهاي ماساژ بیشتر آشنا کرده باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *